Care

Op de wasdroger stond de tekst ‘care’. Ik had het al een paar keer voorbij zien komen, maar aangezien de droger het nog deed, negeerde ik de melding. Tot net. Opnieuw de melding en de droger deed niks meer.

Gelukkig bestaat er internet, want ik heb even geen idee waar het boekje is. De droger heeft een onderhoudsbeurt nodig die de machine zelf kan uitvoeren. Hoe mooi is dat. Water erin, knop omdraaien en verder doet de droger wat ‘ie moet doen.

Terwijl ik de droger aanzet, bedenk ik me hoe simpel het zou zijn als wij mensen ook zo’n melding kregen. Een herinnering dat we even niet met andere dingen bezig hoeven te zijn, alleen met onszelf. Het zorgen voor onszelf zit vaak niet vooraan. Net als de wasdroger ‘doen’ we het nog en negeren we gemakkelijk de signalen. Wij krijgen geen melding ‘care’, maar wel andere signalen zoals vermoeidheid die blijft, kort aangebonden reageren, pijnlijke schouders.

Jouw ‘care’

Voor de wasdroger is het simpel: water erin, een knop omdraaien en het zelfzorg-proces kan beginnen. De machine maakt zichzelf vanbinnen schoon en is daarna weer helemaal fris. Hoe simpel is het zorgen voor jezelf voor jou?

Wij zijn geen wasdroger, gelukkig. We hebben wel ‘care’ nodig. Uit ervaring weet ik dat het negeren van de signalen van je lichaam uiteindelijk een prijs heeft. Vaak is dat ziek worden. Je lijf zet je dan stil, soms voor korte tijd en soms wat langer. Je lijf heeft aandacht nodig en eenmaal ziek krijgt het dat vaak ook. Maar het zou fijner zijn als je dat ziek zijn kunt voorkomen toch?

Nu we het er toch over hebben, kijk dan eens of je je lichaam even kunt scannen. Waar zit spanning, ongemak, onrust? Daar hoef je niet direct iets mee. Het begint met waarnemen. Waarnemen zonder er een oordeel over te hebben.

Zelf voel ik een lichte spanning tussen mijn schouderbladen en bedenk ik me af en toe hoe heerlijk een massage zou zijn (al heb ik die nog niet geregeld). Die spanning wordt zeker veroorzaakt door het zitten en werken achter mijn laptop, maar dat is vrijwel nooit de enige reden. Ik maak dat wat ik voel/ waarneem graag letterlijk. Schouders dragen en ik stel mezelf dan de vraag wat ik ‘draag’. Daar komt soms direct en soms later altijd een antwoord op. Daar kan ik dan verder mee. En natuurlijk kan ik ook die massage boeken en opletten hoe ik zit. Het één sluit het ander tenslotte niet uit.

Signaal

Mijn en ook jouw lichaam geeft signalen. Het praat als het ware, zoals de melding ‘care’ van de wasdroger. Je lichaam geeft feilloos aan waar het aandacht nodig heeft. Jij hebt aandacht nodig. Van jezelf. Dat is best lastig als je een volle baan hebt, een gezin, vrienden en sporten. En als je al tijd vrij weet te maken, hoe geef je dan aandacht aan jezelf?

Als je daar direct het antwoord op hebt, dan is dat geweldig. Zo niet, dan is dat het onderzoeken waard. Aandacht hebben voor je buitenkant is gemakkelijker dan voor je binnenkant. Terwijl het net als bij de wasdroger juist in die binnenkant gebeurt. Er zijn allerlei manieren om je daarmee te verbinden, zoals schrijven en mediteren. Zelf doe ik graag onderstaande oefening. Misschien heb je er ook iets aan.

Oefening

Ga zitten op een rustige plek en zorg dat je even niet gestoord wordt. Adem een aantal keren diep in en uit. Sluit je ogen. Adem drie keer diep in door je neus en uit door je mond. Scan nu langzaam je lichaam van je kruin tot je tenen. Neem waar wat er is en laat het zijn. Alles is zoals het is.

Als je je hele lichaam hebt gescand, ga dan met je aandacht naar een plek in je lichaam waar je spanning of een andere reactie waar hebt genomen. Maak contact met die plek door er met je volle aandacht bij te zijn zonder er iets aan te willen veranderen. Als je zo een tijdje hebt gezeten, vraag dan (in stilte) aan de spanning/ plek in je lichaam wat het je vertellen wil. Luister. Neem daarvoor alle tijd. Er kunnen woorden komen, beelden, sensaties in je lichaam, emoties. Alles is goed, ook als er niks komt. Blijf net zo lang met je aandacht op de plek als goed voelt.

Als er nog een plek is waar je spanning of een andere reactie voelt, verplaats dan je aandacht daarheen en doe de oefening nogmaals. Ga net zolang door totdat je overal je aandacht aan hebt gegeven.

Adem dan diep in en uit en open je ogen. Drink een groot glas water en geniet nog even na.

Mocht je geen ‘antwoorden’ hebben gekregen, vertrouw er dan op dat die nog komen. Het is hoe dan ook aandacht voor en van jou.

(Als klachten aanhouden is een bezoek aan de huisarts ook aandacht voor jezelf.)

When women take care of their own health, they become their own best friend. 

– Maya Angelou-